LEANMAN – LEAN MANUFACTURING

LEAN

Lean Management Szkolenie

LEANMAN

ZAPISZ SIĘ

Czas trwania

2 dni

Dostępność

Stacjonarnie w ośrodku, u klienta lub online

Szkolenie Lean Manufacturing – Dla kogo?

Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które chcą poznać skuteczne metody i techniki w zakresie planowania produkcji dla produkcji seryjnej, jednostkowej, małoseryjnej oraz sposobów wykorzystania idei szczupłego wytwarzania

Korzyści

Celem szkolenia jest nie tylko przekazanie uczestnikom warsztatów wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim wykonanie szeregu ćwiczeń symulacyjnych w zakresie:

  • Założeń filozofii Lean i zasad stosowania poszczególnych narzędzi i technik w praktyce
  • Rzeczywistych przykładów udanych rozwiązań w zakresie wdrożenia działań optymalizacyjnych w sektorze produkcyjnym
  • Opracowania programu wdrażania zasad Lean
  • Unikania błędów oraz zastosowania najwartościowszych rozwiązań

WARTOŚĆ DLA PRZEDSIĘBIORSTWA:

  • Zwiększenie produktywności bez konieczności wysokich nakładów finansowych
  • Standaryzacja i systematyka w działaniu wszystkich pracowników firmy
  • Skrócenie czasu przystosowania linii produkcyjnych
  • Zmniejszenie czasu przestojów i kosztów produkcji
  • Redukcja błędów i wad produktów
  • Zaangażowanie wszystkich pracowników w proces optymalizacji produkcji
  • Zwiększona ilość usprawnień istniejących procesów
  • Możliwość uzyskania skutecznej poprawy organizacji i zarządzania produkcją
  • Zdobycie wiedzy i podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem, wdrożeniem i utrzymaniem w przedsiębiorstwie efektywnego systemu produkcyjnego.

KORZYŚCI INDYWIDUALNE DLA UCZESTNIKA:

Po szkoleniu uczestnicy:

  • Znają i potrafią wykorzystać techniki podejścia KAIZEN I LEAN MANAGEMENT
  • Potrafią dostarczyć optymalne rozwiązania poprzez lepsze zdefiniowanie i redefiniowanie istoty rozwiązywanego problemu
  • Uczestnicy dowiedzą się  czym jest metodyka Lean Six-Sigma i jakie są jej główne cechy i zastosowania w swoich obszarach działania
  • Zrozumieją na czym polega definicja VoC (Voice of Customer) i CTQ (Critical to Quality)  oraz cykl DMAIC i dlaczego odgrywają tak ważną rolę w odniesieniu do każdego procesu
  • Jak prowadzić projekty i skontrolować rezultaty usprawnień przy wykorzystaniu podejścia KAIZEN
  • Jak ocenić czy realizowany proces biznesowy jest efektywny
  • Jak zdiagnozować i usunąć źródła problemów i wąskie gardła w procesie
  • Jakie najskuteczniejsze narzędzia zastosować do rozwiązania problemu i jak wdrażać ciągłe usprawnienia
  • Jak wykorzystać statystykę do doskonalenia procesów i predykcji skutków rekomendowanych zmian.
  • W jaki sposób podnosić jakość procesu oraz zmniejszać koszty jego realizacji

Wymagania wstępne

Do udziału w szkoleniu nie jest wymagane specjalne przygotowanie. Wystarczy chęć zdobywania nowej wiedzy i otwartość na wymianę doświadczeń z innymi uczestnikami.

Zakres tematyczny szkolenia:

  1. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH
  • Prezentacja trenera i uczestników warsztatów
  • Omówienie głównych elementów warsztatów
  1. KONCEPCJA I WARTOŚCI KAIZEN W DRODZE DO DOSKONAŁOŚCI
  • Filozofia podejścia do zmian optymalizacyjnych
  • Wartości KAIZEN i ich praktyczne przeniesienie na działalność operacyjną i projektową
  • Kaizen zorientowany na zarządzanie
  • Kaizen w obszarze produkcji, montażu i logistyce
  • Kaizen w obszarze zakupów i gospodarki magazynowej
  • Kaizen zorientowany na zespół i jego proaktywne zaangażowanie w zmiany
  • Efektywny system sugestii wprowadzania korekt
  • Wielowymiarowy model kosztów jakości w procesach biznesowych w firmie produkcyjnej
  1. KAIZEN I KONCEPCJA LEAN MANAGEMENT – WYKORZYSTANIE PRZESTRZENI PROBLEMÓW DO ZNALEZIENIA PRZESTRZENI MOŻLIWOŚCI
  • KAIZEN I LEAN i dostrzeganie problemów jako elementu do stwarzania możliwości wdrażania właściwych zmian
  • Drabiny korzyści z zastosowania podejścia LEAN w organizacji
  • Model mentalny i miary czynników jakości do realizacji optymalnych procesów ukierunkowanych na rzeczywiste potrzeby
  • Kompleksowa analiza zastosowania podejścia programowego do optymalizacji działalności – przegląd dobrych praktyk
  1. LEAN MANUFACTURING I ZARZĄDZANIE ZMIANĄ
  • Geneza zarządzania procesowego i jej znaczenie w kreowaniu organizacji 4.0
  • Złote zasady Deminga i kierunki zmian w drodze do znalezienia wartości
  • Definiowanie architektury procesów w organizacji i ich znaczenie na pryncypia LEAN
  • Zarządzanie procesami a strategia organizacji w LEAN
  1. IDENTYFIKACJA PROCESÓW BIZNESOWYCH
  • Właściciel procesu (rola, zadania, relacje z kierownikami funkcjonalnymi)
  • Utrzymanie procesu (dane i sprzężenie zwrotne, łańcuchy i sieci)
  • Rodzaje procesów i ich przebieg
  • Identyfikacja procesów strategicznych i wspierających
  • Definiowanie celów biznesowych
  1. OPERACYJNE ZARZĄDZANIE PROCESEM
  • Tworzenie wartości i wewnętrzna zasada klienta
  • Zarządzanie procesowe nastawione na zmiany (rodzina norm ISO serii 9000:2015, LEAN)
  • Orientacja na proces i produkt (wynik działań i zdarzeń)
  • Przebieg procesów w istniejącej strukturze firmy
  1. MAPOWANIE I OPTYMALIZACJA PROCESÓW
  • Wybór procesu i celu poprawy
  • Tworzenie zespołu poprawy procesu
  • Mapowanie procesu
  • Uproszczenie procesu
  • Formularz i zbieranie danych
  • Stabilność i zdolność procesu
  • Plan wdrożenia zmiany procesu
  • Technika SIPOC do opisywania i modelowania procesów
  1. PROCESY KREOWANIA WARTOŚCI
  • Procesy zarządzania operacyjnego i taktycznego
  • Procesy innowacyjne
  • Procesy regulacyjne i społeczne
  • Mapy strategiczne w środowiskach biznesowych
  • Przełożenie wartości biznesowych na mierzalne wyniki
  1. ZASADY PODEJŚCIA KAIZEN I WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU OBSERWACJI DO INICJOWANIA USPRAWNIEŃ PROCESOWYCH
  • Techniki zbierania, analizy i interpretacji informacji z punktu widzenia eliminacji strat
  • Warsztat symulacyjny Lean – droga do szybkich udoskonaleń:
  • Zdefiniowanie obszaru usprawnień
  • Analiza i selekcja kluczowych problemów i praca zespołowa nad analizą scenariuszy zmian
  • Identyfikacja powodów usprawnień
  • Zaplanowanie środków zaradczych
  • Porównanie rezultatów
  • Źródła strat w procesach – analiza różnych podejść dla aktorów i właścicieli procesów
  1. ANALIZA SYTUACJI DECYZYJNEJ I KRYTERIA WYBORU METOD ANALITYCZNYCH WZGLĘDEM PROBLEMU- ĆWICZENIA WARSZTATOWE NA PODSTAWIE STUDIÓW PRZYPADKÓW
  • Techniki gromadzenia informacji
  • Analiza wejść i wyjść i znajdowanie powiązań przyczynowo-skutkowych.
  • Systemowe podejście do agregacji danych w użyteczne informacje do wnioskowania.
  • Analiza scenariuszy problemowych i wykorzystanie właściwych technik analitycznych do rozwiązywania problemów – ćwiczenia:
  • Technika Analizy Pola-Mocy
  • Technika AS IS – TO BE
  • Technika Ekspansywna
  • Technika Regresji Liniowej
  • Analiza Pareto-Lorenza
  1. TECHNIKA GEMBA PROCESU TECHNOLOGICZNYCH, SERWISOWEGO, USŁUGOWEGO – ĆWICZENIA NA BAZIE SCENARIUSZY
  • Techniki ukierunkowane na rozwiązanie
  • Techniki ukierunkowane na eliminację marnotrawstwa
  • Techniki ukierunkowane na problem
  • Technika VSM – mapowanie strumienia wartości
  • Techniki standaryzacji
  • Technika 5W1H
  • Lista kontrolna 4M
  • Karty kontrolne przebiegu procesów
  1. PRZEGLĄD NARZĘDZI DOSKONALENIA – ANALIZA RODZAJÓW I SKUTKÓW MOŻLIWYCH BŁĘDÓW (FMEA)
  • Zapobieganie problemom – analiza przyczyn i skutków wad FMEA
    • Definicja FMEA – czyli jak praktycznie wykorzystać potencjał narzędzi do diagnozowania sytuacji w procesach i eliminować wady jakościowe poprzez obserwację
    • Podstawowe rodzaje analizy FMEA
    • Zastosowanie analizy dla złożonych problemów
    • Przegląd korzyści z zastosowania analizy FMEA
  • Techniki wspomagające tworzenie analizy FMEA:
    • Diagram Ishikawy
    • Analiza Pareto-Lorentza
    • Burza mózgów
    • 5 x Why
    • Poka Yoke
    • Mierniki pomiaru skuteczności
    • Matryca wymagań i kompetencji
  • Analiza ryzyka i dotkliwości jego wystąpienia (RPN – Risk Priority Number)
    • Ocena wystąpienia ryzyka
    • Ocena dotkliwości materializacji ryzyka
  • Metodyka opracowania analizy FMEA:
    • Przygotowanie danych wejściowych
    • Formułowanie wad, przyczyn i skutków wad
    • Projektowanie działań doskonalących
    • Standardowy formularz i metryki w analizie FMEA
    • Wykonanie analizy FMEA dla wybranego procesu przez uczestników warsztatów
    • Dyskusja i konsultacje grupowe, indywidualne
  1. KONTROLA WIZUALNA JAKO ELEMENT SZCZUPŁEGO ZARZĄDZANIA I IDENTYFIKACJI ŹRÓDEŁ PROBLEMÓW
  • Kontrola wizualna koncentruje się na procesie i rzeczywistych wynikach
  • Omówienie narzędzi monitorowania procesu
  • W jaki sposób kontrola wizualna może wymusić dyscyplinę
  • Karty monitorowania zadań
  • Tablica priorytetów
  • Heijunka realizacji
  • Monitorowanie pomiędzy procesami
  • Monitorowanie procesów niecyklicznych
  • Przewaga prostych narzędzi kontroli wizualnej nad zaawansowanymi rozwiązaniami informatycznymi
  • Kanban w podejściu do pomiaru realizacji aktywności procesowych
  1. METODA 8D – ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW I BUDOWANIE PARTCYPACJI CZŁONKÓW ZESPOŁU W WYNIKI
  • Wprowadzenie do tematyki rozwiązywania problemów
  • Co to jest metoda 8D i kiedy ją można stosować
  • Metodyka rozwiązywania problemów 8D:
    • D0 – Przygotowanie do procesu 8D
    • D1 – Powołanie zespołu 8D
    • D2 – Opis problemu m.in. przy wykorzystaniu techniki 5W
    • D3 – Wprowadzenie tymczasowych działań zaporowych
    • D4 – Zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny głównej
    • D5 – Wybór i weryfikacja stałych działań korygujących
    • D6 – Wprowadzenie i zatwierdzenia stałych działań korygujących
    • D7 – Zapobieganie ponownym wystąpieniom problemom
    • D8 – Podziękowania i uznania dla zespołu 8D
  • Wykonanie analizy 8D dla wybranego procesu przez uczestników warsztatów przy wykorzystaniu zasad obserwacji
  • Dyskusja i konsultacje grupowe, indywidualne
  1. ANALIZA A3 – WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU DANYCH DO WŁAŚCIWYCH REKOMENDACJI ZMIAN
  • Wykorzystanie potencjału obserwacji do przygotowania raportu A3
  • Analiza aktualnej sytuacji na miejscu
  • Cele i analiza – identyfikacja przyczyn źródłowych
  • Opracowanie planu działania i nauka wdrażania nowych praktyk
  • Ocena i obserwacja zmian i dalsze doskonalenie
  1. WYKORZYSTANIE GŁOSU KLIENTA (VOC) NA RZECZ WZROSTU JAKOŚCI WYNIKÓW PROCESÓW
  • Czym jest Głos Klienta (VoC) i wartość postrzegana przez Klienta
  • Wpływ miary VoC na strategię biznesową
  • Całkowita satysfakcja Klienta – jak ja zapewnić w procesach biznesowych i projektach zmian?
  • Narzędzia do śledzenia i pomiaru satysfakcji Klienta
  • Oczekiwania Klienta a zdolność procesów biznesowych do ich zaspokajania
  1. PROJEKTOWANIE STRUMIENIA WARTOŚCI (VSM) POPRZEZ BUDOWANIE REKOMENDACJI ZMIAN W FIRMIE
  • Strumień wartości – a właściwie, co to takiego?
  • Mapowanie i definiowanie aktualnych procesów biznesowych
  • Projektowanie stanu przyszłego i definiowanie głównych ról zgodnie ze strumieniem wartości
  • Interdyscyplinarne zespoły obsługujące strumień wartości
  1. PROJEKTY OPTYMALIZACJI PROCESÓW – METODYKA LEAN SIX-SIGMA UKIERUNKOWANA NA WARTOŚĆ DLA ORGANIZACJI – ĆWICZENIA SYMULACYJNE DLA UCZESTNIKÓW WARSZTATÓW
  • Etap Definiowania (D)
    • Karta Projektu: definiowanie przyczyn powstawania problemów i opracowanie uzasadnienia wyboru zagadnienia z perspektywy Klienta i organizacji
    • Modelowanie procesu i modelu mentalnego
    • Orientacja na Klienta: czyli jak głos Klienta opisać w formie mierzalnej i wykorzystać wiedzę do wdrożenia usprawnień
  • Etap Pomiaru (M)
    • Kluczowe wskaźniki procesu (KPI): czyli w jaki sposób należy patrzeć na proces, aby identyfikować problemy
    • Analiza czynników wpływające na niespełnienie oczekiwań Klientów
    • Miary jakościowe: sposoby opisu zbiorów danych i wyników obserwacji procesów
    • Graficzna prezentacja wyników: obiektywny sposób prezentacji wyników
  • Etap Analizy (A)
    • Szukanie głównych przyczyn problemu
    • Analiza statystyczna procesu czyli co trzeba zrobić, aby wiedzieć o swoim procesie wszystko
    • Mapowanie procesu: zapis obserwacji procesu w formie graficznej (istota GEMBA)
    • Analiza dodawanej wartości (podstawy filozofii LEAN):gdzie i jak zaobserwować elementy generujące straty i nie dodające wartości w naszych procesach
  • Etap usprawniania (I) i sterowania (C)
    • Kluczowe aspekty związane z wdrażaniem zmian w procesach
    • Utrzymywanie ciągłości działania nowych standardów
    • Uwzględnienie aspektów społecznych podczas projektowanych zmian.
    • Sterowanie wdrożeniem i wdrożenie idei ciągłego podnoszenia jakości w przyszłości
  1. ZASTOSOWANIE LEAN W RÓŻNYCH DZIAŁACH NOWOCZESNEJ ORGANIZACJI – PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ I NAJLEPSZYCH PRAKTYK
  • Doskonalenie procesów produkcyjnych
  • Doskonalenie procesów logistycznych i magazynowych
  • Doskonalenie procesów w dziale zakupów
  • Doskonalenie procesów planowania i przygotowania produkcji
  • Doskonalenie procesów w zespołach NPI
  • Doskonalenie procesów w dziale sprzedaży
  • Doskonalenie procesów w dziale jakości
  1. MAPA DROGOWA USPRAWNIEŃ BIZNESOWYCH – LABORATORIUM KREATYWNOŚCI I INNOWACYJNOŚĆI
  • Rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia i wychodzenia poza dotychczasowe schematy działania
  • Przygotowania do tworzenia nowych pomysłów i ich znaczenie w obszarze doskonalenia procesów biznesowych
  • Wprowadzanie pomysłów w życie ukierunkowanych na minimalizację ryzyka biznesowego
  • Ocena pomysłów i tworzenie roadmapy inicjatyw usprawniających w Państwa firmie
  1. PODSUMOWANIE WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH I WNIOSKI KOŃCOWE
  • Zakotwiczenie zasad proaktywności i odpowiedzialności
  • Podsumowanie warsztatów szkoleniowych i wypracowanych rekomendacji zmian
  • Rozdanie certyfikatów i zakończenie warsztatów

Brak

Lean management — szkolenie

Lean management jest koncepcją, która narodziła się w drugiej połowie XX wieku i w uproszczeniu opiera się na maksymalnym zredukowaniu marnotrawienia zasobów podczas produkcji — w tym materiałów, energii, procesów przemysłowych oraz wykonywanej pracy. Jednocześnie kluczowe znaczenie ma, by ta minimalizacja nie miała negatywnego wpływu na jakość finalnego wyrobu. Innymi słowy, lean management ma za zadanie udoskonalić produkt przy zmniejszeniu potrzebnych zasobów, a podczas naszego szkolenia uczymy, jak wdrożyć tę filozofię w firmie.

Oferta szkolenia w zakresie wdrażania lean management

Poza zmniejszeniem nakładów niezbędnych do produkcji wysokojakościowych wyrobów przy wdrażaniu filozofii lean management należy pamiętać o jej dostosowaniu do specyfiki przedsiębiorstwa, a więc jego możliwości, potrzeb, a także założonych celów. Szkolenie w naszej firmie kompleksowo przygotuje Cię do odpowiedniego wprowadzenia tej koncepcji w życie i uniknięcia ewentualnych błędów. Postaw na lean management — skontaktuj się z nami!



W sprawie terminu skontaktuj się z nami

Zapisz się na to szkolenie

Zapraszamy do wypełnienia i przesłania formularza zgłoszeniowego

[contact-form-7 id=”12153″]

Formularz do pobrania/druku

Szkolenia na ścieżce