Power Query

Power Query to narzędzie do zautomatyzowania  transformacji danych. Power Query może być pobrany za darmo jako dodatek do programu Excel lub może być używany jako część Power BI Desktop. Dzięki Power Query możesz wyodrębnić dane z wielu różnych źródeł danych.

  • Można czytać dane z baz danych, takich jak SQL Server, Oracle, MySQL, DB2 i wiele innych baz danych.
  • Można pobierać dane z plików takich jak CSV, Text, Excel.
  • Można używać Microsoft Exchange, Outlook, Azure jako źródło.
  • Można połączyć się z Facebookiem jako źródłem i wieloma innymi aplikacjami.
  • Można użyć wyszukiwania online lub użyć adresu internetowego jako źródła do pobrania danych z tej strony.

Power Query dostarcza nam graficzny interfejs użytkownika, aby móc przekształcić dane.

Automatyzacja przekształceń danych

Wszystkie poniższe przekształcenia danych, które wykonujesz w Excelu, można zautomatyzować za pomocą dodatku Power Query. Każde przekształcenie powoduje rejestrację czynności (kroków) i szybkie ponowne zastosowanie kroków po otrzymaniu nowych danych.

  • Usuwanie kolumn, wierszy, spacji
  • Konwertowanie typu danych – tekst, liczby, daty
  • Dzielenie lub scalanie kolumn
  • Sortowanie i filtrowanie kolumn
  • Dodawanie kolumn obliczeniowych
  • Sumowanie, grupowanie danych
  • Szukanie i zamiana tekstu
  • Przekształcanie wybranych kolumn w pary atrybut-wartość, w których kolumny stają się wierszami (UNPIVOT)
  • Łączenie wielu tabel w układzie pionowym
  • Łączenie tabel – może to być użyte jako alternatywa dla formuł WYSZUKAJ.PIONOWO lub INDEKS / PODAJ.POZYCJĘ.

Power Query został zaprojektowany tak, że nie musisz wiedzieć, jak kodować, aby go użyć. Jest bardzo łatwy w użyciu, ponieważ możesz po prostu kliknąć przyciski i zastosować filtry, tak jak zwykle w Excelu. Jednak Power Query można zaprogramować do tworzenia niestandardowych funkcji. Daje to pozornie nieograniczony potencjał przekształcania danych w jakikolwiek możliwy sposób. Oparty jest on na języku M, a większość funkcji jest bardzo podobna do pisania formuły w Excelu. To sprawia, że ​​jest bardziej przyjazny dla użytkownika i łatwiejszy do nauczenia się kodu.

Power Query rejestruje Twoje kroki i automatyzuje procesy

Funkcja Power Query nie tylko ułatwia wykonywanie tych wszystkich zadań, ale także rejestruje kroki, dzięki czemu nie musisz wykonywać ich ponownie w kółko. Zaoszczędzi Ci to dużo czasu, jeśli przygotowujesz te same dane codziennie, w tygodniu lub w miesiącu.

Power Query wykonuje również całkiem niezłą pracę przy obsłudze błędów. Jeśli struktura danych źródłowych ulegnie zmianie, Power Query poinformuje Cię, w którym kroku się pojawił i pozwoli Ci to naprawić. Ułatwia to konserwację i nie trzeba całkowicie przerabiać procesu, gdy coś się zmienia.