RMP – Reiss Motivation Profile®
Reiss Motivation Profile® to opracowana przez psychologa prof. Stevena Reissa naukowo zweryfikowana metoda badania wewnętrznej motywacji człowieka.
Koncepcja 16 podstawowych wewnętrznych potrzeb stanowi nowatorską analizę fundamentalnej natury motywacji. Motywacja jest tutaj rozumiana jako przejaw głębokich wartości, wywodzących się z uwarunkowań genetycznych i kulturowych.
RMP pokazuje nie tylko to, co motywuje człowieka, ale i to w jakim stopniu. To właśnie natężenie motywatorów sprawia, że się w coś angażujemy lub nie, że realizujemy jakieś cele lub nie, że czujemy się z czymś i w czym dobrze lub nie. Kiedy zaczynamy poznawać to i nazywać, zaczynamy rozumieć dlaczego coś przychodzi nam łatwo, a coś zabiera pokłady energii i doprowadza do frustracji.
Profil motywacyjny RMP jest względnie stały w czasie, co oznacza, że natężenie motywatorów może ulegać zmianom w życiu tylko w niewielkim stopniu. W jednoznaczny i czytelny sposób pokazuje ludzką indywidualność , a tym samym zaprzecza powszechnym błędom, że wszyscy pragną tego samego.
Każdy z poniższych 16 motywatorów może występować w postaci małej potrzeby, średniej potrzeby lub dużej potrzeby, gdzie wartość średnia jest kompilacją małej i dużej potrzeby, a każda z dwóch (mała i duża), wskazuje na inne elementy, nie koniecznie wprost przeciwstawne.
16 motywatorów RMP
Z profilami motywacyjnymi RMP można pracować zespołowo, można pracować będąc w różnych rolach życiowych i zawodowych, można pracować w parach, ale zawsze punktem wyjścia jest indywidualne przejście przez psychometryczny kwestionariusz w formie online, który składa się z 128 pytań.
Narzędzie spełnia 5 kryteriów dobroci narzędzia psychometrycznego, czyli trafność, rzetelność, standaryzacja, obiektywność, znormalizowanie.
Po badaniu otrzymuje się obszerny raport opisowy oraz indywidualny profil motywacyjny w postaci klarownego wykresu. Można też otrzymać raport zespołowy. Jednak w każdym przypadku wymagana jest indywidualna informacja zwrotna, która zajmuje 1-1,5 godziny. Interpretacja profilu zespołu lub pary wymaga zaangażowania większej ilości czasu, ale jest to niezwykle cenną inwestycją pod każdym względem.